Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

På egen risk...mjölkchokladsnittar! 8 sept



Sonen är ytterst svårfångad på bild så det får bli en från i somras...


Dagens inlägg
blir ett recept.
Kort och gott.
I kväll väntar terminens första föräldramöte
(det kommer fler....).
Sonen har börjat fyran. Ny klass. Nya lärare. Nya ämnen.
Viktiga saker!



Dessa godsaker bakade jag förra helgen!
Jisses! Så goda!
Degen rullas till en stor korv som man lägger på plåten
för att sedan skäras i stora, smaskiga bitar.
Jag gjorde dem dock lite mindre, då jag föredrar
den nordiska kakstorleken framför den amerikanska.
Gör som ni vill, och baka på egen risk.
Försvinnande goda!

Mjölkchokladsnittar
ca 14 st

175 g smör, rumsvartmt
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus muskovadosocker
3 msk sirap
5 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
150 g mjölkchoklad, skuren i stora tärningar.


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Rör smöret med en elvisp
tillsammans med strösocker och muskovadosocker.
Tillsätt sirapen och sedan alla övriga ingredienser
på en gång.

2. Knåda degen med händerna och forma en lång rulle.
Degen är ganska tjock och man måste krama samtidigt som
man formar rullen. Gör den lika lång som längden på
plåten och lägg den på ett bakplåtspapper.
Tryck ner degen något med fingrarna.

3. Grädda längden mitt i ugnen i 20-25 min.
Den är färdiggräddad när ovansidan spricker och den
känns fast när man trycker lätt på ovansidan.
Det är viktigt att inte övergrädda kakorna.

4. Låt längden svalna i ca 5 min och skär den sedan i
breda snittar, ca 3 cm, lite på diagonalen.
Låt kakorna kallna på spisen.

Ta en tugga och njut!!

So Long! Hur får man en tonåring att städa sitt rum?
Kommentar postad
Hur kan du vara så smal? Smakar du inte dina goda bakverk? ler
Kommentar postad
Åhhh...jag är så glad :) :)

Jag har gjort alla mina föräldramöten, nånsinn :D

Och många har det blivit och fler blir det för Dig kära Cecce...som spridit dina barn på detta sättet. Var jag hemsk nu? Sorry, inte meningen!

Eftersom vi aldrig hinner prata på jobb så undrar jag här...vad är muskovadosocker??

Finns det på Ica & vad är speciellt med det?

Kraaaaam

Kommentar postad
Tack, vad glad jag blev att du bjöd på det receptet, det låter gott!Kram
Kommentar postad
Man stänger dörren och intalar sig att det är fint där inne. När sura minerna kommer över att det är slut på rena kläder - de ligger som en matta på golvet - ignorerar man utfallet och säger om en stund, "allt som behöver tvättas idag läggs i tvättkorgen".

När tonåringens saker börjar ringla sig ur rummet läggs de in på säng och skrivbord för att själv bibehålla sin ordning i resten av boningen.

Tack för peppningen på min blogg :)

Kramar
Kommentar postad
Ja, skulle jag baka så skulle jag väga ... mer än nu och det går bara inte! ler
Kommentar postad
Ohhh äntligen hihi, låter busgott, blev genast på glatt humör;) Imorgon ska det bakas mjölkchokladsnittar o kan du tänka dig, på söndag kommer barnen o äter o vad vill de ha efter maten............jo marängerna;))

kramizzzzzz
Kommentar postad
Det låter smaskigt det där!

Jag bakar inte ofta men ibland får jag nåt ryck och överraskar mig själv :)

Vi var också på föräldramöte igår. Vårt första i gymnasiet.

Godmorgon!
Kommentar postad
Jag bakar väldigt sällan men ibland måste man göra ett ryck.Till födelsedagar bland annat.Ha en bra dag! Kram
Kommentar postad
Spännande med ny klass och ny lärare och allt, hoppas mötet gick bra =) Och snittarna lät verkligen farligt goda! Kram
Kommentar postad
God middag vännen...Vad jobbar du med,,vet inte om jag har frågat innan..Mums vad goda de ser ut..Ett måste att baka..I lördags bakade jag kola kakor och de blev så goda så inga är över,tror att jag ska baka nya i dag,så lätta o farligt goda..hihih..

Hoppas att du får en bra dag på jobbet.kram kram
Kommentar postad
Du är en riktig fresterska Cecce. Oj vad sugen jag blir. Kramar!!
Kommentar postad
Vad lika ni är, du och sonen :)



Kul och spännande med nya ämnen.

Kram.
Kommentar postad
Jag gillar inte föräldrarmöten =/ Men tvingar mig dit ändå.;)

Dem såg smarriga ut!

Kramar
Kommentar postad
jag tror det är en omöjlighet att få en tonåring att städa sitt rum, tyvärr :D

kramar
Kommentar postad
Ååå,dom lät jätte goda.

Dom ska jag prova att baka någon dag.

Hmmm...och svaret på din fråga????

Har du provat hot,mutning,pengar,stryk ;)

Kram på dig!
Kommentar postad
Ja jag är riktigt besviken på dig, min underbara vän grattar mig sist av alla ;o) Men det tyder ju på att du inte läser min blogg!!!!!!!!!!!

Det är lugnt Cecce, jag vet vad du går igenom....



Kakorna ser inte fel ut, måste nog testas en dag :o)



Kramen
Kommentar postad
Du o dina goda recept! Tänkte innan ikväll att jag skulle bakat bondkakor (bara för att jag var så sugen...) sen lät jag bli. Nu ångrar jag mig...



Ta vara på de små vilostunderna i livet!



Kram
Kommentar postad
Helt ärligt, dessa kakaor låter som en dröm, kakor precis i min stil... ska baka dom i helgen och skriva om dina underbara goa recept i bloggen än en gång ;-)

Stora kramar Malin
Kommentar postad
Ljuvliga kakor! Tack för receptet. =)))

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben