Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Godaste julkakan

Här kommer receptetjulkakan jag gjorde.
Känns lite tokigt att skriva ut ett recept på en kaka jag inte provsmakat
då jag sparar den till jul, men den ser riktigt god ut.
I ursprungsreceptet står det citron men jag använde apelsin,
då jag ytcker det är lite "juligare" men det kan ni välja själva!
Håll till godo!



Godaste julkakan

200 g smör
2 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
6 ägg
200 g sötmandel
130 g vetemjöl (lite drygt 2 dl)
1 tsk bakbulver
rivet skal från en 1/2 en citron (jag tog apelsin i stället)
1 tsk kanel
200 g mörk choklad av hög kvalitet

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader
Mal den oskållade mandeln.

2. Rör det rumsvarma smöret vitt och pösigt med socker och salt.
Tillsätt ett ägg i sänder och rör om väl mellan varje ägg.

3. Blanda under omrörning ner sötmandel rivet citron/apelsinskal,
kanel, det med bakpulvret väl blandade mjölet
och till sisit den grovhackade blockchokladen.

4. Skrapa ner den tjocja, tröga smeten i en välsmord
och bröad kakform (1 1/2 l).
Grädda kakan mitt i ugnen i 50-60 min eller längre.
Prova med sticka.
Täck ev. kakan under gräddningen så att den inte får för mycket färg.

5. Ta kakan ur ugnen så snart den lossnar från kanterna men kanske
har kvar en lite kladdig kärna. Låt den svalna i formen.
Hållbar i kyla i flera veckor om den ligger i tät plastpåse.

Lycka till!

Kommentar postad
Mm, du får inte locka mig till att baka mera, blir så sugen på sött och gott när jag tittar in hos dig! : )



Ha en fin dag - kramar!!
Kommentar postad
Ja det ser som sagt väldigt god ut så du får meddela senare om det stämmer.Kram
Kommentar postad
Ser jättegott ut och än en gång beundrar jag din energi och flitighet i köket.
Kommentar postad
Den såg god ut.

Måste jag ställa mig och baka nu :)?

Ha det bra och tack för receptet.

Kram på dig!
Anafriskisense.blogg.se
Kommentar postad
Mmm, den såg riktigt smarrig ut och smakar säker även därefter!



Kramis
Kommentar postad
Tack så hemskt mycket vännen!! Denna ska jag baka ikväll! Kram
Kommentar postad
Hej!

Jag har en fototävling om vinter, du kan ju va med med inlägget under;)

em!
Kommentar postad
Mmm! måste nog testa trots mina dystra erfarenheter av kakor av detta slag ;-) Kramis
Kommentar postad
mums, låter och ser ljuvlig ut..

själv har jag pepparkakemuffins i ugnen.. ;)
Kommentar postad
TACK för receptet kära du. Den ser så otroligt god ut! KRAM
Kommentar postad
Hej vännen!



Tråkigt att familjemiddagen blev inställd. Men kan förstå att dom inte ville köra. Hörde att ni haft ett väldans väder nere hos er.

Svärmor & svärfar kom hem välbehållna igår från Danmark. Puh! : - )



Kakan ser smarrig ut!

Måste fråga dig.. Vet att du bjöd på pepparkaksstänger som ni doppade i ädelostcreme? Eller va de mjukost ni doppade i?

Skulle gärna vilja ha tips på en god ädelost"röra"! : - )



Önskar er en härlig kväll!



KRAMISAR
Kommentar postad
Jag som trodde jag bakat färdig inför julen...nähäda...så kommer här ett supergott recept som måste provas!

Men det tackar familjen för! De älskar kakor!!!

Kram!
Kommentar postad
Vad du bakar och står i, obegripligt för mig som bakar nästan bara under pistolhot:) Ha en skön kväll/kram
Kommentar postad
Låter gott och ser gott ut.

Kanske man skulle prova?

Beklagar skattebeskedet..

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben