Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Jag mår så bra....


Dagens Cecce! Ny jeansskjorta från Gina Tricot och halsband Miss Dee!


....när jag sätter fötterna innanför ytterdörren
och får ta av mej institutionsmasken. Ämbetsrollen.
Proffessionen. Arbetsrocken. Fröken blir till
vanliga Cecce i samma stund som fötterna sätts i fårskinnstofflorna.
De mjölksyrade benen blir mjuka. Själen len.
Tankarna fria.

Att jag sen måste rya och skällaobstinata tonåringar,
och hungrig barn denna happy-hourtimme innan
middagsmaten är en annan sak.
Fårskinnstofflorna är på och jag är hemma.



Helgen har varit lugn.
Så lugn den kan bli med fyra ungdomar i huset.
Jag har fixat mina naglar, gjort alla kidsen vinterrustade med
nya vinterskor och unnat mej själv
en jeansskortaGina Tricot.
Jobbat ikapp företagsarbete och bakat bullar.
Njutit av goda och mysiga middagar och druckit glögg.
Missat att ombesörja sonens ankomst till handbollsmatchen
och slarvat bort en nyckel as well.
Nåja.



Det utlovade receptet på mina saffransbullar kommer här:
Välj bland två olika sorters fyllningar.
Som vanligt kan jag inte hålla mej till receptet utan
gjort vissa ändringar. Men goda blev de! Mina ändringar/val har
jag skrivit inom parantes.
Voila!



Saffransbullar med vit choklad/ mandelmassa
2 kuvert saffran
1 nypa strösocker (sockerbit)
175 g smör
6 dl mjölk (standardmjölk)
50 g jäst för söta degar
2 dl strösocker (vit baksirap)
2 tsk stött kardemumma
(1-2 tsk salt)
1 ägg
ca 20 dl vetemjöl (Monitoba Cream eller vetemjöl special)

Fyllning 1:
50 g rumsvarmt smör
200 g vit choklad
1 uppvispat ägg
Pärlsocker

Fyllning 2:
Byt ut den vita chokladen mot riven mandelmassa.
Jag tog även rivet skal från en apelsin.



Gör så här:
1. Stöt saffran tillsammans med en nypa socker i en mortel.
Värm upp smöret och mjölken i en kastrull till 37 grader
fingervarmt. (jag värmde bara mjölken och arbetade in det
rumsvarma smöret i degen.)

2. Smula jästen i en bunke.
Häll över mjölkblandningen och saffranet. Rör tills jästen
löst upp sig. Tillsätt socker, kardemumma, (ev salt) och ägg.

3. Tillsätt lite mjöl i taget
och arbeta samman till en smidig deg.. Strö över lite mjöl och låt
jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 40-45 min.

4. Dela degen i två lika stora delar och kavla ut till stora plattor,
1/2 - 1 cm tjocka.

5. Bred det rumsvarma smöret över degen.
Grovriv chokladen och strö över den eller riv mandelmassan och
strö över. (Jag tillsatte även lite rivet apelsinskal till
mandelmassan. Kombinationen är urgod.)

6. Rulla ihop och skär rullarna i skivor.
Lägg snurrorna på bakplåtspappersklädda plåtar.
Låt dem jäsa i 20-30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.

7. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i 6-8 min.

Låt svalna
på galler.




Nu tassar jag vidare i fårskinnstofflorna, pussar barnen godnatt och
flummar vidare i kvällen!

Kramar och kvällsmys till er alla!


http://www.facebook.com/group.php?gid=6385206539
Kommentar postad
Jo men visst är det skönt när man kommer hem och får slänga av sig "masken".

Hoppas i favvis tofflorna och bara få va!



Tror jag ska testa dina saffransbullar istället för dom vanliga traditionella jag brukar göra.

(Älskar verklgen saffran!)



KRAM!
Kommentar postad
Åh så gott!!!
Kommentar postad
Hej snygging! Snygg skjorta ;) Sitter med en sån på mig just nu =)

Ja det blev en mysig dag med storshopping och många svärdomar.

Kunde inte undvika att se din mailadress,, hum vem är du egentligen hihi

Härligt att du mår bra, det gör mig glad!
Kommentar postad
Kram & kvällsmys vidare ;)
Kommentar postad
Supersnygg skjorta o sen med halsbandet till det blev ju klockrent;)

För att inte tala om saffransbullarna, yes yes, på söndag kommer det att lukta saffransbullar här;))

Det bästa jag vet när jag varit utanför husets väggar o lite anständigt klädd i t.ex. jeans m.m., det är att få skippa jeansen o kliva i ett par mjuka sköna mysbyxor;))

kramizzzzz



kramizzzzz
Kommentar postad
Underbart när man är hemma och bara kan vara sig själv. Eller när man har vänner som man kan vara det med.

/Hannah
Kommentar postad
Snygg skjorta och jättefint halsband!!

Tack för receptet, ska testa det till helgen!



Ha det underbart och massa, massa kramar (för det var ett bra tag sen sist) :)
Kommentar postad
Tack så jättemycket! :)



Vilken fik jeanskjorta och bakningen såg inte alls dum ut. Ha en fin tisdag. Kram
Kommentar postad
Jätte fin jeans skjorta!

Äh...du är fin hela du!

Bullarna ser ju såå goda ut.

Kram på dig!
Kommentar postad
Vilken snygg skjorta! :)

Mumsig med saffransbullar, hade tänkt prova att baka dom till första advent! :)

Gud va du hinner med mycket! :) Full rulle! ;)
Kommentar postad
Godmorgon vännen..Mums vad gott det ser ut.KOmmer baka en del nu när min prins fyller år.Ska fira honom 3 omgångar så det ska bakas en del..ska bli skoj och gott..Hoppas att du får en skön tisdag.kram kram
Kommentar postad
Gud så gott, med mandelmassa och choklad! Snygg skjorta från Gina.

Kram Åsa
Kommentar postad
att ta på sig fårskinnstofflorna och släppa alla kraven från arbetslivet måste kännas superskönt och ha sina älskade barn runt sig i hemmets vrå

kramar
Kommentar postad
Riktigt snygg skjorta Cecce. De bullarna ska jag göra till advent. Kramar o ha en bra dag.
Kommentar postad
MUMSIGA bullar : - ) O mumsig kvinna som visar upp sig på bloggis ; - ) Du ser så fräsch ut & jeanskjortan passar dig perfekt!



Läste ditt förra inlägg & mina ögon tårades. Förstår verkligen att du inte har de lätt just nu vännen! Men det gör mig glad att du skriver att du vet att du gjorde rätt!

Även om vägen känns lång så kommer allting att fixa sig, de är jag så säker på!



MÅNGA VARMA KRAMAR
Kommentar postad
Jättesnygg skjorta! :) och dina bakverk, jag döör så gott! :) Mums! Nää, känner mig inte så hungrig så jag behöver det! :P men skorpor är ju gott så kanske skulle börja med det! ;) Tack desamma!

Kram!
Kommentar postad
Jag snor med mig receptet. Tack!

Så får jag se om jag får nåt ryck att baka. Det är ju inte riktigt mitt favvo göra :)

Vilen fin skjorta och halsband.

Kram fina du!
Kommentar postad
guuu så gott älskar saffrans bullar
Kommentar postad
Tack för receptet!!! Å mysigt att få "bara vara" i sina tofflor. Själv är jag grymt frusen, så tofflor är ett måste! Tror jag ska ge mig själv ett par ti julklapp... KRAM goa och FINA du! <3
Kommentar postad
Härligt fina gulaktiga bullar. Dom där snurrorna var fräsiga, det gäller att använda fanstasin. Saffran är inte min grej men det går ju att göra utan om man vill. Ha en skön resterande vecka. krAMelikram
Kommentar postad
Kanske tar jag och bakar dessa i morgon-låter helt perfekta! :)
Kommentar postad
Shit vad gott det såg ut att vara!! Nu blev jag så sugen på saffransbullar! Vitchoklad är ju aldrig fel!

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben