Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Tjugo sorters kakor.



Var ska jag börja? Så här i soffan dagen efter med alla fina bilder på datorskärmen och alla härliga minnen i själ och hjärta efter ett fantastiskt kaffekalas känns det svårt att sortera bland alla intryck och upplevelser från gårdagen. Det blev en vacker tillställning då september visade sig från sin soliga sida, kakorna dignade på tallrikar och fat och kaffesuget folk slog sig ner i Systrarna på Solhjulets lummiga trädgård.
 
Och jag njöt så klart. Att få dela med mig av detta. Kaffekalas. En bit sensommar. Sju sorters kakor (som nu blev tjugo). Berättelser ur historien. Då. Nu. Skillnader. Likheter. Recept. Ja, allt det där som kalaset avsåg och som jag längtat få delge.
 
I detta fall tror jag bilder säger mer än ord. Så. Häng med!
 



Dagen började tidigt med förberedelser. Jag, Irene (som driver Systrarna på Solhjulet) och Malin med följe dukade, fixade och packade upp saker. Det krävs en del organisation för att fixa kaffekalas minsann.
 




Överraskningar packades upp. Vackra saker. Här från Gerbera.
 
Och från Herstal.
 

Såsmåningom började det ta form.
 
 
Servetter, servettringar, ljuslykta och duk från Nääsgränsgården.
 

Vi dukade med vackra vaser från Nybro Glasbruk.
 

Inomhus i dukades faten med bullar och kakor.
 
Vi klädde oss "kaffefina".
 

Sen kunde gästerna komma!
Hurra!
Nu blir det kakor av!
 


Massor med kakor!




 
Kaffebryggare från Bodum.
 




Christel berättar om skillnaden mellan mormor och farmors kakor!



Fina Irene tillika värdinna för Systrarna på Solhjulet.
 



Service kring borden så klart.
 


Såsmåningom. När vi var så där kakdästa och mätta så vi knappt kunde röra oss förflyttade vi oss runt i "salarna" och gästerna fick i uppgift att göra varsin cupcakes. Oj, vad det jobbades.
 
Roswi tillhandahöll oss med Decomaxspritsar!
 
 
Och Dr Oetker med strössel, kristyr och sugerpaste.
 
 
De fina små skålarna är från Villeroy&Boch och Gerbera.
 
 
Jättekul tyckte Mira!
 
 
Alla fina gästtillverkade cupcakes samlades på ett cupcakesställ från FoH. En bra sak att ha tillhands när man serverar cupcakes. Dessa härligheter får jag återkomma till lite senare då ni läsare ska få vara med på ett hörn. Alla cupcakes ska nämligen få vara med i en liten tävling.
 
 
Det här får bli den sista bilden för idag, då jag nu ska hasta iväg till ett annat kalas. Min syster fyller år idag och vi ska fira som vi alltid gör. Med kakor och kaffe så klart!
Återkommer med mer bilder och berättelser om gårdagens tillställning senare. Nu måste jag hasta!
 
Hoppas ni alla har en riktigt fin söndag!
 
Kram C
Kommentar postad
Så härligt att det blev så lyckat!
Kraaaam
Kommentar postad
Ooooo...Waoooooooooo underbart & såå vackert...
/Kraaaaaaaaam till er alla Finisar ♥
Kommentar postad
Ser underbart ut! =)

Kram
Eva N
Kommentar postad
Oj vilket härligt kaffekalas ni hade igår :-)
Jag har precis hittat hit från Fnulans blogg och jag är helt fast här nu i din fina blogg :-)
Ha en fin dag :-)

/Eva N
Svar: Välkommen hit Eva!Kram
cecce
Kommentar postad
det blev så lyckat! tack för igår! kram
Kommentar postad
Wow...önskade sååå att även jag fick vara med på detta otroligt fina kakkalas.
Och vad fina ni var.
Grattis till din syster!
Kram!
Kommentar postad
Ljuvliga bilder.
Kommentar postad
Vad trevligt ni ser ut att ha haft det. Fint väder och, goda bakverk och trevlig sällskap. Toppen Cecce!
Kommentar postad
tack fina du för att jag fick möjlighet att komma =) Kram
Kommentar postad
Ja jisses, o jag som överlevt dagen med bara 5% kolhydrater:-) Ni måste ha fått i er 95%...

Det ser jättetrevligt ut, jag antar att ni hade fantastiskt kul!

Kram
Kommentar postad
Stort grattis till din syster!
Det ser helt fantastiskt ut detta kaffekalas ni haft i helgen! :)
Kram kram
Kommentar postad
Det var fantastiskt fint arrangerat, jag är så glad för att jag fick komma! :)
Kommentar postad
åhhhhh vilken härligt kaffekalas :-)
Vilken tur ni hade med vädret & vad vackra ni var i era kalaskläder :-)

Mycket godsaker bjöds det på ser jag....

Ha en bra måndag!
Kram
Kommentar postad
Åhh vad mysigt ni haft det, lite avis blir jag allt. Jag fick inte lämna en kommentar hos fnulan eftersom jag inte har konto hos bloggfamiljen.

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben