Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Lättbakade lakritskakor!


En av mina största svagheter är utan tvekan lakrits. Saltlakrits. Och jag är glad för de nya produkter som numera finns i handlen och som möjliggör bakning med ingredienser av just denna fantastiska rot. Min favorit är Johan Bulpw från Bornholm som gör både lakritsråpulver och lakritssirap. Ingredienser som finns med i de kakor jag bakade i går. Lättbakade och oerhört goda!

Receptet hittade jag inne hos Söta Saker och kommer här:


  • 100 gram smör
  • 1 dl socker
  • 2 msk saltlakritssirap
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 – 2 1/2 dl vetemjöl
  • lite lakritspulver att strö över kakorna


Blanda smör och socker (det går bra att använda flytande smör om man vill). Rör i lakritssirap och sist vetemjölet blandat med bikarbonat. Känn efter hur mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att forma. Rulla till strängar och platta ut till en centimeters tjocklek på smord plåt. Strö lite lakritspulver över längdernas mitt. Grädda i 175 grader i cirka 10-15 minuter. Skär i sneda remsor och låt svalna.





Både lakritspulver och sirap går för övrigt att använda till att strö eller ringla över vaniljglass! Eller varför inte göra egen lakritsglass? Lakrits och choklad är också en bra kombination. Ibland använder jag lite lakritsråpulver i kladdkakan eller i cookies. Mums!

Lakritspulver och sirap finns att köpa i välsorterade matbutiker eller på nätet.

Kram C
Kommentar postad
Meeen åh.... låter ju hur gott som helst!

Jag måste försöka få tag på det där pulvret och sirapen :)

Kram
Kommentar postad
MUMS kakor helt i min smak! Guud så gott!
Kommentar postad
Åhhh här har du en som ska dammsuga nätet efter butik där detta finns, både jag å min far är lakritsgalningar nämligen. Vore nått att baka till honom då han fyller år :-D
Kommentar postad
Mums, är oxå svag för lakrits!
Kommentar postad
lakritskakor, aldrig sätt förut!

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben