Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Blåbärsmacarons


Nja..mina blå macarons ville sig inte riktigt.
De gula blev bra. De rosa ännu bättre. Men de blå?
De sprack vid gräddningen och blev allmänt knaggliga.
Smaken dock, är det inget fel på.
Fyllde dem med den härligaste blåbärskrämen och lät mig väl smaka.


Kakor

110 g sötmandel
170 g florsocker (knappt 3 dl)
90 g äggvita (cirka 3 st)
2 msk strösocker
Någon droppe blå pastafärg

Blåbärsfyllning:
100 g vit choklad
2 msk grädde
En halv burk blåbärspuré
ca 50-75 g färska eller frysta och tinade blåbär

 

 

Börja med kakorna.

Häll kokhett vatten över mandlarna och låt dem stå ett par minuter.

Häll av vattnet och skala mandlarna genom att klämma på dem tills skalet lossnar.

Lägg mandlarna på lite hushållspapper och låt dem torka i cirka 1 timme.

(Eller använd mandelmjöl)

 

 

Hacka chokladen till blåbärskrämen ganska fint.

Mixa blåbären med stavmixer eller i matberedare.

 

Koka upp blåbärspurén med vispgrädden i en liten kastrull.

Dra bort kastrullen från plattan och häll snabbt ner den hackade chokladen.

Rör tills chokladen har smält och krämen är jämn.

Låt den stelna i kylen i någon timme, krämen ska bli lagom tjock för att spritsa.

 


Mal mandlarna i en mandelkvarn (eller mät upp mandelmjöl),

blanda med florsockret och sikta genom en sil.

Har du ingen mandelkvarn kan du mixa mandlarna riktigt fint i en matberedare.

Tillsätt florsockret och mixa lite till.

 


Vispa äggvitan fluffigt i en ren och torr bunke, helst av rostfritt stål.

Tillsätt strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan

blivit till ett ganska fast skum.

 


Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan

tillsammans med pastafärgen. Blanda tills du har en jämn smet.

 

Känns smeten väldigt fluffig och tjock kan du blanda runt lite till

så att den sjunker ihop en aning.

 

 


Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på två bakplåtspappersklädda plåtar.

Om det blir toppar efter spritsen kan du knacka plåten några gånger

mot bänken så jämnas kakorna ut.

Låt kakorna vila på plåten i cirka 1 timme. Då torkar ytan och kakorna blir finare.

 

Sätt ugnen på 125°C.

Grädda i omgångar på ugnens nedersta fals i ca 20 minuter.

Låt kakorna svalna och lossa dem sedan från pappret.

Är de svåra att få loss kan du låta dem torka lite till på plåten,

eller lägga in hela pappret i frysen en stund.

 


Spritsa blåbärskräm på botten av hälften av macaronerna.

Lägg ihop med resten av kakorna.

Kakorna förvaras bäst i kylen och är väldigt mycket godare

dagen efter de är bakade!

 

Recept och text har jag hämtat här

 

Lycka till!

 

Kram

C

 

Kommentar postad
Jag tycker dom ser både fina och goda ut :)

Och lilla lullan poserar så fint bredvid syrenerna :)

Kram
Kommentar postad
Men...hur kan du säga att dom blev misslyckade. Dom ser ju ut att vara hur fina ut som helst.

För att inte prata om hur dom ser ut att smaka.

Mums!

Kram på dig!
Pia
Kommentar postad
Kakorna kommer att göra succé på konfirmationskalaset!! Säkert både vad gäller utseende och smak. Du KAN du!!!!

Hoppas nu sjuklingarna tillfrisknar så du kan ägna en HEL dag till idrottsdag! Visst blir du sugen!?

Jag kommer. Om det inte regnar. SÅÅÅ skönt att kunna avgöra själv! Är det elakt tänkt?

Vi hörs.

Kram
Y
Kommentar postad
"Skum" färg på kakorna men de är säkert goda! Finast är dock lilltjejens naglar! :) Krya- på- kramar till sjuklingarna!
Kommentar postad
Har du bakat dessa små trendiga kakor nu Cecce?? Jag trodde du höll fast vid det traditionella precis som jag ;-)

Jag har bara smakat dom en gång och förstod inte vad fassen var då, tyckte inte dom var så märkvärdiga men jag kan tänka mig att dina är kanongoda!

Kramar
Kommentar postad
Ibland bråkar det med mig med!

Men oavsett bråk så ser det helt underbart gott ut!
Kommentar postad
Vilka underbara bilder å beskrivning, sååå vackert å inspirerande, får till och med mig att tro att jag skulle fixa det = bra betyg :-D KRAM
Kommentar postad
Kanske är dags att begå min debut när det gäller att baka macarons, nu har jag ju fått kanonbeskrivning på hur jag ska göra :)TACK!



Hoppas du haft en bra start på veckan



Kramar Bella

Kommentar postad
sv: nej, jag sprang vårruset i Jönköping, hade inte heller tränat så mycket inf den, men så nöjd iaf =)



Mums, har aldrig smakat macarones, men ser gott ut =)



/Maria
Kommentar postad
Jag tycker att dom ser kanonfina ut! :D mums, är ju såå gott!:) Gullig ild ihop med dottern oxå! :) SV: Jaa, tyvärrr. De vet väll att man måste ha minst en i reserv så därför kan de sätta priset högt!:P Ha en bra kväll! :) Kramis



ps: Kul att du är med och gissar på veckans kändis! ;)
Kommentar postad
Vad gott det såg ut. Hoppas ni kryar på er!

Kram
Kommentar postad
De såg ju hur goda ut som helst, mums. =)

Jag ÄLSKAR din stringhylla i bakgrunden, riktigt läcker!!!

kramar
Kommentar postad
Låter onekligen gott! :-)

sv:

En tupplur i soffan är aldrig fel. :-)

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben