Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Långpannebullar med philadelphiaost.



När en vän till mig berättat att hon gjort bullar med
philadelphiaost tyckte jag det lät spännande och ville prova. Så klart.
Jag hittade ett passande recept på bullar som jag bakade
i söndags då mina föräldrar kom på besök.

Jag gillar kakor i långpanna. De är ofta lättbakade och bara att
skära i rutor. Smidigt och enkelt, precis som det ska vara att baka.
Så även dessa bullar.
Degen plattas ut i långpanna, förses med små gropar och
fylls med krämig philadelphiafyllning.

Jag påtade även ner lite jordgubbssylt i vissa gropar vilket
blev jättegott.




Gropar görs lätt en mjölad mortelklubba.





Bullar med philadelphiaost
150 g smör
50 g jäst för söta degar
1 ägg+ tlll pensling
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
10-11 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
150 g philadelphiaost
ev. jordgubbssylt

Garnering:
Pärlsocker




Gör så här:

Smält smör i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt det hela bli fingervarmt.
Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt ägg, socker och salt.
Ha i vetemjölet lite i taget och arbeta in den i degen, knåda en stund.
Degen blir ganska lös. Låt degen jäsa i 30minuter.
Platta sedan ut degen i en svart smord långpanna.
Använd lite mjöl på handflatan och degen är väldigt kletig.
Gör 48 hål (6x8) och fördela fyllningen i hålen (drygt 1 tesked i varje hål).
Jäs 15 minuter igen.
Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda sedan 15-20 minuter i 200 grader.
Skär den avsvalnade plåtbullen i 48 bitar.

Ät och njut!


Ikväll tar jag min tillflykt till stan för att träffa en av mina småländska
vänner
som är här på besök. En ljummen vårkväll
i storstan
är aldrig fel.

Kram
C
Kommentar postad
Nu blev jag gôr sugen igen och det är ditt fel ;-)



Kram
Anonym
Kommentar postad
Tack för receptet! Jag skall baka till ett möte på arbetet och detta bakverk blir det.



Mums!



Kati
Kommentar postad
Ännu ett recept som jag vill baka :-)

TACK för att du tog dig tid att svara på mina frågor.



jag menar förresten hyllplanet du har i köket,eller det kanske var den du menade?!



Hoppas du får en fin kväll med vänninan

KRAMAR
Kommentar postad
ÄlsklingsCecce... nu vill jag att du tar fram recpet för en gi idiot! I need coockies...

Ska vi ses snart vännen!?



puss
Kommentar postad
Låter jättegoda de där bullarna.

Ha en fin kväll. Kramar!
Kommentar postad
Just ja går det bra om jag lånar recepten/texten till de kakor jag bakat från din blogg? Jag länkar såklart att de är från dig samt att det är din text :-)



Kramar Anna
Kommentar postad
Å herregud så gott det lät och såg ut. Tack för receptet. Jag kan tänka mig att philadelphiaosten gör så att det blir lite mindre sött, vilket bara är bra :)



Kramisar
Kommentar postad
Detta recept hamnar direkt i mitt arkiv för framtida bruk! Älskar enkelheten men ändå det goda!

Perfekt!!



Hoppas du har en supertrevlig kväll!



Kramis till dig fina! Snart....lov!



(Hur mår kollegan?)
Kommentar postad
Bullar med philiadelphia ost har jag aldrig smakat, men det ser ju riktigt gott ut!! Något jag absolut måste prova vid tillfäller!



Duktig hon varit Lillalullan med sin simskola trots att det tagit emot sååå mycket, inte helt enkelt för dig som mamma, men du är ju stark och fixar saker på ena eller andra sättet, beundransvärd är vad du är.



Hoppas du har en trevlig kväll med din vän



Kramar Bella
Kommentar postad
Milda makter, vad det ser gott ut, receptet är kopierat o detta ska bakas till helgen;))

Jag kommer baske mig att gå upp i vikt, men då skyller jag på goa Cecce;))

kramizzzzz
Kommentar postad
Nejmen vad gott det ser ut...farligt farligt ;)

Och fina naglar har du också....hmmm avis.

Hälsningar

Yohanna

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben