Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Chokladhimlen nästa!



Jag måste bara delge er detta recept på kladdkaksmuffins. De godaste,
chokladigaste, krämigaste muffinsen ever!
Chokladhimlen nästa liksom.
Jag bjöd mina elever på dessa då de var på besök, och jag bakade dem
häromdagen till barnen och deras kompisar. Vad barnen anbelangar kunde jag baka
kladdkaksmuffins varje dag.
Det gör jag dock inte, om det nu var någon som trodde det.



Receptet har jag hämtat från Leila Lidholms A piece of a cake.
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1/2 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kvalitet
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad 70%

ev.vispgrädde och färska bär till garnering



Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret, häll i matolja och sirap och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad ( ie ne skål över kokande vatten)
och blanda den med smeten. Jag missade dock detta och vände ner den hackade
chokladen som den var. Funkade alldeles utmärkt.
6. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet.
7. Grädda dem i mitten av ugnen ca 12 min. Muffinsen sjunker ihop i mitten
när de tas ut. Låt svalna.
8. Garnera med en klick grädde och färska bär.



Lycka till!!
Kommentar postad
JA TACK!!!!! Jag som är chokladtokig!!!!

Emelie skrev om vårt göteborgsbesök, har du några planer på när och så?



Angående utmaningen så kan du börja va med när du vill =) SÄg till så jag länkar till dig!



Puss
Kommentar postad
Leilas kladdkaksmuffins är bara sååå goda, har gjort dem många gånger och kommer göra dem många gånger till :)



Hoppas du njuter av ledigheten och det underbara sommarvädret på bästa sätt!!



Kramar Bella
Kommentar postad
De ser verkligen farligt goda ut!
Kommentar postad
Din blogg är helt livsfarlig att följa.

Jag försöker banta ..... :)
Y
Kommentar postad
Vadå, kaloristinna... måste ändå prova! Sköt om dig! Kram!
Kommentar postad
Låter mums!
Kommentar postad
chokladhimlen....min sorst himmel :)

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben