Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Tjuvstart!


Lillan och jag provsmakar nyårsdesserten. Ingefärsparfait med karamelliserade
björnbär och basilika. Mmm..himmelskt! Ett perfekt avslut på ett bra år.

Receptet har jag hämtat från Allt om mat. Syltad ingefära hittar du i ICAbutiken
ich ingefärssirap är lagen som finns i burken med den syltade ingefäran.
Om du inte vet vad du ska servera som dessert under morgondagen är detta
ett sista minutentips!


Parfait

5 st äggulor
1,5 dl strösocker
0,5 st vaniljstång
2 msk ingefärssirap
0,5 dl ingefära, finhackad syltad
5 dl vispgrädde

Basilika- och björnbärskaramell

2 dl strösocker
2 dl vatten
200 g björnbär, frysta
2 msk basilika, finhackad
TILLAGNING:
1. Vispa äggulor och socker ca 5 min.
Skär itu vaniljstången på längden och skrapa ner vaniljkornen i äggblandningen.
Blanda även ner ingefärssirap och vispa ytterligare 5 minuter.
Blanda ner den hackade ingefäran.
2. Vispa grädden och blanda alltsammans. Häll upp smeten i en 2 liters avlång form
klädd invändigt med plastfolie.
Täck ovansidan med plast och låt stå i frysen minst 4 timmar.
Denna parfait behöver inte stå i rumstemperatur innan den serveras utan kan
serveras direkt från frysen. Den är tillräckligt mjuk ändå.
3. Karamell: Smält sockret i en tjockbottnad kastrull på medelgod värme
så att det inte bränns. Häll på vatten och låt koka ca 10 min.
Låt såsen svalna något. Lägg i bären när såsen fortfarande är lite ljummen.
Blanda ner basilika strax före servering.


Kram
C
Kommentar postad
Det ser smaskigt ut! :-)



Gott Nytt År önskar jag dig! Hoppas nya året innehåller en massa gött för dig!

:-)
Kommentar postad
Oj, verkar gudomligt gott. Jag undrar om en orutinerad "bagare" som jag vågar sig på detta till ett annat tillfälle.
Kommentar postad
Mmmmmmmm göta petter så gott det ser ut;))



kramizzz

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben