Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Kladdkaka med kaffetopping.


Till min mors 70årsdag bakade jag denna kladdkaka, men har glömt att dela med
mig av receptet. Tanken var att den skulle kompletera "vuxentårtan" för de lite
yngre kalasdeltagarna. Lovar dock att den även föll de äldre i smaken då
den toppas med en chokladkräm smaksatt med kaffe.
Enkel att baka, men festlig i sitt utförande och framför allt: Förtjusande god.


Bästa kladdkakan med kaffetopping:

200 g smör
4 dl socker
2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1,5 krm salt
4 ägg
2,5 dl vetemjöl
rivet skal och saft av en halv  stor apelsin

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smör och låt svalna.
Rör hastigt ner socker, kakao, vaniljsocker, salt, ägg.
Tillsätt vetemjöl och rör hastigt till en slät smet.
Häll smeten i en smord form (22 cm i diameter)
Grädda mitt i ugnen 10-20 min.
Låt stå kallt fram till servering. Kakan sätter sig och blir fastare när den kallnar.

Kaffetopping:
Blanda 50g smält smör med 1 msk kakao, 2 msk vaniljsocker, 3 dl florsocker
och 3 msk starkt kaffe. Låt svalna lite. Bred över kakan och toppa med nonstop.


Idag
ska jag däremot förbereda nyårsdesserten:
Parfait med syltad ingefära och en sås av karamelliserade björnbär och basilika.
Kan nog bli en spännande kombination.

Kram
C
Kommentar postad
Mums!

Och din parfait...den skulle jag vilja smaka.

Äh..jag kan ta en bit av tårtan också ;)

Kram och god fortsättning!
Kommentar postad
En sån hade jag med lätthet kunnat - och velat - mula i mig helt själv :)

Kram.
Kommentar postad
ser smaskigt ut :)

Sv: ett precis likadant GOTT NYTT ÅR önskar jag dig

bamsekramar ♥
Kommentar postad
Och så har du lagt på nonstop......det är mitt absoluta favoritgodis!!! Ser så inbjudande god ut!!!

KRAM finaste fina du!!

Vill träffa dig snart igen.
Kommentar postad
Oj, det låter avancerat och supergott till nyårsdessert :)

Jag ska nog göra en sommartårta...hm, inte så passande kanske men naggande god och lätt att göra.

Smyger in ett litet gott nytt 2012 om jag inte kikar in innan 12-slaget.

Kram!
Kommentar postad
Smaskenstårta, mmmmmmmm, den där tror jag nog vårt 13-årige barnbarn vill ha på sin 14-årsdag;)) Ska baske mig visa henne tårtan;))



Din nyårsdessert...........nu skulle det sitta himlans fint med ett recept, men det tar vi efter nyår;)))



Kramizzzzzzz
Kommentar postad
Det där ser ju gott ut!!



GOTT NYTT ÅR passar jag på att önska dig!
Kommentar postad
God fortsättning på 2012. Må ditt år bli fullt av kärlek och glädje.



KRAM

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben