Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Banankaka


Har du övermogna bananer i fruktskålen?
Släng dem inte. Gör en saftig och god banankaka istället.

I helgen bakade jag denna variant som bakas i långpanna och skärs i rutor.
Just långpannekakor är väldigt smidigt och enkelt att baka tycker jag.
Rör ihop. In i ugnen. Skär i rutor. Klart.

Jag pudrade lite kakao över kakorna vilket gav en god smakbrytning
mot den mer söta banansmaken. Nästa gång jag bakar denna kaka
tror jag att lite hackade valnötter och ev hackad mörk choklad
får hänga med ner i smeten
Men den är god som den är i all sin enkelhet.

200 g smör
4 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk malen ingefära
2 tsk bikarbonat
2 st mogna bananer
2 dl vaniljyoghurt



Rör margarin & socker mjukt & poröst.
Tillsätt äggen ett i taget & rör mellan varje.
Blanda vetemjöl, vaniljsocker, ingefära & bikarbonat.
Skala & mosa bananerna, blanda med yoghurten.
Vänd ner mjölblandningen & bananröran i äggsmeten och rör till en slät smet.
Häll smeten i en stor långpanna.
Grädda i ugn, 175 grader, 30-40 minuter.
Låt svalna.
Pudra över florsocker vid servering. Jag använde kakao.


Lycka till!
Kram
C
Kommentar postad
Banankaka är alltid gott. Ska testa det här receptet vid nästa övermogna tillfälle :)

Kram.
Kommentar postad
hejsan

det receptet ska jag skriva ut och spara jag tycker att det är ofta man har gamla bananer som man bara får kasta. och att blanda i lite choklad skulle nog bara förhöja smaken lite :)

kram lolla
Kommentar postad
Mums, banankaka är jättegott! :D SV: Taaack, nu mår jag bättre faktiskt! Kraaam!
Kommentar postad
Ja banankaka är ju inte alls dumt inte. Jag brukar ofta baka det när jag har övermogna bananer. Kanske får ta och testa ditt recept nästa gång. Det lät väldigt gott med lite hackad choklad i.



Hoppas dagen varit bra!

Kramar
Kommentar postad
Vad gott det lät. Bakade ditt valnötsbröd igår.Det blev jättegott=D Tack!

Kram
Kommentar postad
Men det där verkade inte komplicerat alls. Vi brukar nästan alltid få övermogna bananer. Vi köper men vi äter inte så ofta!



Kramisar
Kommentar postad
Himlars vilken go kaka o jag håller med, långpannebak gillar jag;))

o bananer gillar jag också, så det där blir nog mitt nästa bak;)

kramizzzzz
Kommentar postad
Kakan ser jättegod ut!

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben