Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Nyårstårta med vit choklad och ingefärshallon.



Vit och vacker är den läckra tårtan med len mousseliknande kräm.
Den lilla tårtan är väldigt mäktig och räcker till många.
Den går bra att frysa och håller sig då ca 2 månader.
Recept hämtat från Allt om mat.

Nyårsafton firar jag i goda vänners lag i staden Helsingborg!
Min uppgift blev att fixa nyårssupens efterrätt.
Så gärna!
Tar med mej ovanstående lilla tårta som jag hoppas ska smaka.
Tänkte servera ingefärshallon till, som jag tror bryter sig fint
i smaken till det söta.



Ingredienser:
Botten:
8 st digestivekex
50 g rumsvarmt smör

Fyllning:
300 g vit choklad
1,5 dl vispgrädde
250 g mascarponeost

Garnering:
0,3 paket vita "chokladbönor" (minutblock Fazer 150 g)
0,5 dl florsocker
ev. blommor tex en ros



Gör så här:
1. Lägg kex och smör, skuret i mindre bitar,
i matberedare monterad med en kniv.
Kör ihop till en smulig blandning.
Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter.
Ställ kallt.
2. Hacka eller bryt chokladen i mindre bitar.
Koka upp grädden i en liten kastrull.
Ta kastrullen från värmen och smält blockchokladen
i den varma grädden under omrörning.
3. Lägg färskosten i en bunke.
Blanda i chokladen, gärna med elvisp. Bred ut fyllningen i formen.
Låt stelna ca 6 timmar i kylskåpet.
4. Garnera med chokladbönor och blommor. Pudra över florsocker.
Servera gärna syrliga hallon till den söta tårtan.


Ingefärshallon:
Tina 1 paket frysta hallon (250 g)
Hacka 2-3 bitar syltad ingefära fint.
Blanda hallonen försiktigt med ingefäran.
Ställ i kylen.
Servera tillsammans med tårtan.



Om någon undrar hur finalresultatet blev...
Sonens lag vann!
Of course!


Önskar er alla vackra läsare ett riktigt Gott Nytt År!!

Kram C
Kommentar postad
Oh det där såg ju nästan för gott ut...mums!



Särskolan där skulle jag med vilja arbeta, vi skrev uppsats om särskolan och det väckte verkligen min nyfikenhet! Har du funderat på läsa till specialpedagog?
Kommentar postad
Du och Dina strålande vackra tårtor :)

Det är ögonGodis mer än tårta!

Vi hörs efter helgen!!!!

Kraaaaaaam
Kommentar postad
Ohhhh jestanes vilken vacker tårta o receptet låger ju såååååå gott;)

När vi kommer hem så ska jag genast fixa till en sån där fin tårta;))



Ha en riktigt härlig nyårshelg o var rädd om dig;))

Nyårskramar;))
Kommentar postad
Så vacker!!

Ingefärshallon verkar vara inne just nu. Gjorde juste en cheesecake med dessa som tillbehör, just till nyårsfesten i morgon!

Gott Nytt År!
Kommentar postad
Ser ljuvlig ut...

Önskar dig ett gott nytt år.



Kramar
Kommentar postad
så gott det ser ut :D
Kommentar postad
Goaste Cecce!

Jag hoppas 2011 blir ett riktigt bra år för dig och dina barn, det har du verkligen förtjänat.

Önskar dig ett Gott Slut och ett Gott Nytt År!

Kramar♥
Kommentar postad
Vad du är duktig=D



Sv:Jag kanske har bättre lycka nästa gång.=b



Gott nytt och ha en mysig nyår!
Kommentar postad
Åh, den måste göras! Fast vid ett annat tillfälle än nyår för jag går på diet, haha! TYPISKT!!

Hoppas du får ett bra 2011 Cecce!

Gott Nytt År Kram
Kommentar postad
Ser riktigt, riktig god ut! Önskar även dig ett gott nytt år i förskott!



Kram
Kommentar postad
Med den tårtan kommer alla att dyrka dig ;-) Ha en underbar nyårsafton vännen, massa kramar <3
Kommentar postad
Vill önska dig ett Gott Nytt År! Kram/Mia

Kommentar postad
Vilken vacker tårta :)



Ett gott slut och ett gott nytt år !

Kramar Maria
Kommentar postad
Mm, den ser verkligen både god och vacker ut! Om jag hade ork skulle jag nog bakat en sådan!



P.S Du har mail som är långt och spontant skrivet!: ) D.S



Kram och gott nytt år!
Kommentar postad
Jag gissar på att morgondagen kan bli rätt så hektisk så jag passar på att kika in nu för att önska dig ett riktigt gott slut och en bra början på 2011 :-) Stor kram från Caroline!
Kommentar postad
Wow, vilken tårta! Den lär säkert bli uppskattad av alla.

Hoppas du får en mysig nyårsafton och ett gott nytt år!

Kramar
Kommentar postad
mm gott !!

Önskar dej och dina ett gott nytt år
Kommentar postad
Åååå....DEN skulle jag vilja smaka på.

Så...blir det en bit över så... ;)

Nu önskar jag DIG ett Gott Slut och Ett Riktigt Gott Nytt År!

Kram på dig!
Kommentar postad
tusen tack! vad glad jag blir :D gott nytt år fina du! :)
Kommentar postad
Åh, vad god den ser ut! Den passar perfekt för nyårsfirandet. Hoppas den smakar!



Vill önska dig ett gott 2011! Kramar
Kommentar postad
Gott nytt år Cecce!!! Ser jättefin ut tårtan din!!!!



Kramis Therese
Kommentar postad
Den smakar säkert lika gott som den är vacker!

Cecce

Jag hoppas att den sista aftonen på det gamla året blir fantastiskt trevlig och att det nya året fylls med övervägande goda minnen och upplevelser :-)

Gott Nytt Årkramar
Kommentar postad
Kommer som ett skott!!!!!



Tack fina Du! Och vet du en sak, jag vet att ditt år blir bättre nu... du ska se...



Puss
Kommentar postad
Grattis till killarnas vinst!!

Här blev det också på plus efter hockeyn:)



Tårtan ser fantastisk ut..hoppas ditt nyår blir ett kul avslut på 2010 & en fantastisk start av 2011.

Gott Nytt År!!

Kram Milla
Kommentar postad
Den hade jag gärna smakat, riktigt läcker=)

Hoppas du får en riktigt festlig kväll och så önskar jag dig ett riktigt gott nytt år fina fina du =) kramar
Kommentar postad
Mums vilken tårta;)

Stort Gott Nytt År till dej och dina kids:)

Vi får planera in en träff i början av nya året:)

Kramar
Y
Kommentar postad
En tio-poängare till tårtan och en varm nyårskram till er från oss!
Kommentar postad
Vilken läcker tårta.

GOTT NYTT ÅR Cecce!!

Kram
Kommentar postad
önskar dig en god fortsättning på det nya året

och nya spännande upplevelser.

underbar tårta lika härlig att se på som att äte skulle jag tro

kram lolla
Kommentar postad
Hoppas ni hade det roligt igår :)

Ha en God Fortsättning på 2011 <3

Kramar Maria
Kommentar postad
gott nytt år! :)



missa inte min tävling jag har i bloggen just nu, vinsten är en ögonskugga från "make up store".



http://alexandraekstrand.blogg.se/2010/december/t-som-i-tavling-om-en-ogonskygga-fran-make-up.html
Kommentar postad
Gott nytt år gumman.Hoppas att du kommer få en härligt år framför dig..kram
Kommentar postad
Gott nytt år vännen!! Hoppas du har ett fint år framför dig med många glada och minnesvärda stunder med familj och vänner och att det nya året blir betydligt mindre smärtsamt och tungt jfr med det gamla, det är du så värd!



Vill passa på att tacka för dina alltid lika fina och vänliga kommentarer hos mig, du har blivit en väldigt värdefull bloggvän ska du veta!



Kramar Bella
Kommentar postad
Vilken vacker tårta!

GOTT NYTT ÅR!

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben