Kakor & Drömmar

Med fokus på livets goda

Päronrutor

Efter önskemål och förfrågningar efter receptet på dessa rutor
kommer det här!
Håll till godo!







Päronrutor med konjak och choklad

Stor som en cookie, och med en skvätt konjak som gör kakan nästan magisk.
Supergod till vaniljglass och minst lika god dagen efter.
(ur Lagalätt, nr 10)

20 BITAR
5 dl havregryn
4 dl vetemjöl
3 1/2 dl farinsocker
1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
200 g smör
3 päron
200 g mörk choklad
2 msk konjak

GÖR SÅ HÄR:

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Blanda havregryn, mjöl, socker, salt och bakpulver. Dela smöret i
mindre bitar och blanda i hop till en smuldeg med händerna.
3. Klä en ugnsform (20x15 cm) med bakplåtspapper.
Tryck ut hälften av degen i formen, se till att det blir hårt packat.
4. Baka botten mitt i ugnen i 15 minuter. Låt svalna något.
5. Skölj, kärna ur och skär päronen i små kuber. Strö dem över botten.
6. Grovhacka ckokladen och strö den över päronen. Skvätt konjaken
över kakan.
7. Smula över resten av degen. Baka mitt i ugnen i 15 minuter.
Låt svalna och servera kakan ljummen eller kall, skuren i rutor.

Jag använde en större form och det gick utmärkt.
Degen räckte gott och väl.

Lycka till!
Kommentar postad
Muns, det receptet måste jag prova någon gång!



Kram
Kommentar postad
Har jag aldrig hört förut men s¨g väldigt smaskigt ut så det kommer jag nog testa :)
Kommentar postad
hej hej...



de ser så farligt goda ut.. synd att jag äter lchf bara.. :(

men jag måste få bort de sista kilona nu.. ;) sedan ska jag prova baka dessa.. :)



hoppas ni mår fin och har en toppen dag, kramisar

DESIGN SKAPAD AV


bloggdesign av FormaWebben